27 apr 2017

9 Groene ideeën voor een bloeiend Tremeloos handelscentrum.

? Deze maand kwam het handelscentrum van Tremelo in een negatief daglicht door de groeiende leegstand en het nieuws over de nakende sluiting van BOBO. Groen is nochtans overtuigd van de positieve uitstraling van ons handelscentrum. Bewijs hiervoor is dat handelaars van Tremelo en Baal onlangs voor de tweede keer op rij verkozen werden tot 'Vriendelijkste Gemeente' van Vlaams-Brabant. Om het handelscentrum vanuit de gemeente te ondersteunen en verder te ontwikkelen, maakten we een actieplan op.

Eén duidelijk afgebakend en herkenbaar gebied is noodzakelijk om de maatregelen op te focussen.

Voor het handelscentrum van Tremelo is dit: de as Kruisstraat-Schrieksebaan. Zoals de middenstandsraad in 2012 al adviseerde is Groen geen voorstander van handelspanden in de Kalvenne.
 

2. Overleg met de commerciële stakeholders

Het gemeentebestuur moet een open gesprek voeren met verschillende gesprekpartners om een algemene visie van het kernwinkelgebied te ontwikkelen.

Eigenaars van winkelpanden en handelaars hebben belang bij het welslagen van de winkelstraten. Zij zijn dus ook het best geplaatst om te weten wat de sterktes en de zwaktes zijn van de straat. Ook de mogelijke bouwheren betrekken we in dit overleg. Zij hebben eveneens belang bij een bloeiende straat voor de verkoop/verhuur van hun panden.
 

3. Voer een leegstandsheffing in voor rechtvaardige huurprijzen

Huurprijzen swingen de pan uit en verklaren mee waarom handelszaken leeg staan.

Sommige eigenaars blijven vasthouden aan torenhoge huurprijzen. We willen daarom een leegstandsheffing in het leven roepen. De inkomsten uit deze leegstandsheffing gebruiken wij integraal om te investeren in Tremelo als shoppinggemeente.
 

4. Voorzie een vestigingspremie

Een vestigingspremie moedigt startende handelaars aan.

Deze premie koppelen we aan de behoeften en mag de bestaande activiteiten niet verstoren. Samen met de ondernemersorganisaties en de economieraad kunnen we een handelsactiviteitenlijst maken waarop deze premies zich focussen. De vestigingspremie is enkel van toepassing voor het kernwinkelgebied.
 

5. Gebruik pop-up als tijdelijke invulling

Pop-ups geven jonge ondernemende handelaars de mogelijkheid om hun nieuwe handelszaak uit te proberen.

Huren aan een lagere prijs moet mogelijk zijn als de leegstandsheffing voor eigenaars gedeeltelijk en tijdelijk wordt opgeheven. Pop-ups die zich later als vaste locatie willen vestigen ondersteunen we door voor een bepaalde periode een deel van de huur op ons te nemen. De pop-ups kunnen eveneens dienst doen als tijdelijke ruimte voor kunstenaars en andere creatievelingen. We maken een pop-up reglement met duidelijke afspraken voor zowel de verhuurder als de tijdelijke huurder.
 

6. Verberg de leegstand

Leegstand leidt tot meer leegstand.

Eigenaars kunnen hun vitrines gedurende 3 maanden verhuren aan andere Tremelose handelszaken. Een win-win voor gemeente, handelaar en eigenaar van het pand (vb : 't Kadoke/Kinderplaneet Kruisstraat).
 

7. Ontwikkel een Tremelo-app

De Tremelo-app is een mobiel communicatieplatform voor handelaars.

De app werken we uit samen met handelaars, verenigingen en andere actoren in onze gemeente. Op die manier kunnen potentiële klanten naar het centrum worden gebracht. De Tremelo-app kan ook dienen om het toerisme in Tremelo te promoten. (vb: http://onzestadapp.be/ )
 

8. Creëer een cadeaukaart (bpost giftcard)

Het systeem van deze Tremelo cadeaukaart werkt heel eenvoudig en is uitermate gebruiksvriendelijk.

De schenker van deze cadeaukaart laadt de kaart op in een oplaadpunt voor een bedrag naar keuze. De ontvanger kan bij alle Tremelose handelszaken terecht waarbij men met kredietkaarten kan betalen. Elk jaar, bij het verwelkomen van onze inwoners, schenken we hen een cadeaukaart. Op die manier kunnen de nieuwe inwoners kennismaken met de handelaars.
 

9. Breid bestaande acties uit en bundel het onder Tremelo Bruist

Onze gemeente telt verschillende handelaarscomités (Braderijcomité, Handelaarsverbond Baal, Kruis Tremelo-Keerbergen, economieraad,) die elk hun eigen organisaties hebben onder hun eigen noemer.

Om één groot klankbord te verkrijgen naar de buitenwereld toe bundelen we alle activiteiten onder de zopas in het leven geroepen noemer 'Tremelo Bruist'. Ook activiteiten van verenigingen buiten het ondernemerschap, zoals de Baalse Kermisloop, 11-juni-viering, Tremartre, ..., kondigen we aan onder 'Tremelo Bruist'. Op die manier creëren we één groot draagvlak.

Met dit puntenplan willen willen Groen en sp.a  positieve impulsen geven aan het project 'Bedrijvige Kern' dat in januari werd opgestart door de lokale economieraad en UNIZO.

 

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.